Se začátkem roku se řidiči v ČR musí připravit na mnoho novinek zejména v souvislosti s novým zákonem o silničním provozu. Mění se bodový systém i výše pokut. Už s sebou není třeba vozit doklady od auta, velký technický průkaz se dokonce ruší. Dálniční známka zdraží o 800 Kč a na silnice vyjedou už 17letí řidiči. Jaké novinky pro řidiče od letoška platí?
Bodový systém se zjednoduší – nově mohou řidiči dostat 2, 4 nebo 6 bodů podle závažnosti přestupku (dříve bylo možné udělit 2, 3, 4, 5 nebo 7 bodů). Při nasbírání 12 bodů přijde řidič o řidičský průkaz, u nejzávažnějších přestupků tak platí pravidlo dvakrát a dost.
6 bodů: jízda na červenou, porušení zákazu předjíždění, jízda pod vlivem alkoholu nad 0,3 %, překročení rychlosti o více než 40 km/h v obci (50 km/h mimo obec)
4 body: překročení rychlosti o více než 20 km/h v obci (30 km/h mimo obec), nepoužití bezpečnostních pásů, dítě bez autosedačky, nedání přednosti v jízdě
2 body: parkování na místě pro invalidy, nezastavení vozidla před přechodem pro chodce, překročení rychlosti o více než 10 km/h v obci nebo mimo ni
K největšímu zpřísnění došlo u používání telefonu za volantem (zvýšení z 2 na 4 body). Naopak bodový postih se zrušil u méně závažných přestupků, jako je překročení rychlosti o méně než 5 km/h v obci (10 km/h mimo obec).
Ke změně došlo také u výše peněžních pokut. Nově může policie uložit řidiči na místě blokovou pokutu až 5 500 Kč. Ty nejzávažnější prohřešky se budou ve správním řízení trestat pokutou až 75 000 Kč a zákazem řízení na 3 roky, zatímco dříve to bylo 50 000 Kč a zákaz řízení na 2 roky. To se týká zejména odmítnutí testu na alkohol a jiné návykové látky.
Výrazně vzrostly pokuty také za jízdu na červenou, vjezd na železniční přejezd přes zákaz, porušení zákazu předjíždění, otáčení se na dálnici nebo překročení rychlosti o více než 40 km/h v obci (50 km/h mimo obec). Za tyto přestupky hrozí řidiči pokuta až 25 000 Kč ve správním řízení.
U bagatelních přestupků došlo ke zmírnění trestů. Maximální výše blokové pokuty se snižuje z 2 000 Kč na 1 500 Kč například u špatného parkování nebo porušení zákazu zastavení/stání.
Všechny změny v bodovém systému a sankcích si můžete prohlédnout po kliknutí na tlačítko níže:
Po vzoru Německa a dalších zemí budou moci za volant usednout řidiči už od 17 let pod dohledem mentora. Žák může zahájit autoškolu v 15,5 letech, v 17 letech složit závěrečné zkoušky a poté řídit osobní auto pod dozorem mentora. Hlavní výhodou je, že může své řidičské schopnosti zdokonalovat v reálném provozu s pomocí zkušeného řidiče.
Sedí na místě spolujezdce, aktivně dohlíží na řidiče a dává mu pokyny.
Musí mít řidičské oprávnění skupiny B minimálně 10 let.
Nesmí mít zákaz řízení ani záznam v bodovém systému.
Při jízdě nesmí být pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek.
Režim L17 se zapíše do Evidenční karty mladého řidiče i mentora, řidič může mít až čtyři mentory. Samostatně může řidič usednout za volant auta po 18. narozeninách, tedy stejně jako doposud.
Díky L17 se značně rozšiřují možnosti pro mladé řidiče. Dosud si mohli udělat v 15 letech řidičský průkaz skupiny AM na motorová vozidla s rychlostí do 45 km/h, který se vztahuje nejen na motocykly a tříkolky do 50cm3 nebo 4 kW, ale také mini auta o hmotnosti nejvýše 350 kg (např. Aixam). V 16 letech je pak možné získat řidičské oprávnění na lehký motocykl do 125cm3 a výkonu 11 kW nebo tříkolku o výkonu do 15 kW.
Další změna týkající se nových řidičů představuje tzv. řidičák na zkoušku. Pokud má řidič oprávnění méně než dva roky (bez ohledu na věk) a dopustí se závažného přestupku, musí absolvovat preventivní program, jinak o řidičský průkaz přijde. Program obsahuje praktické školení začínajících řidičů a dopravně psychologický pohovor.
Jak to funguje v praxi? Pokud řidič spáchá závažný dopravní přestupek a je mu odebrán řidičský průkaz, samozřejmě nesmí po dobu zákazu sednout za volant. Zároveň však v tomto období musí absolvovat preventivní program, jinak se k řízení nesmí vrátit ani po uplynutí zákazu řízení.
Nové nařízení se však dotkne i řidičů, kteří sice o řidičák nepřijdou, ale dopustí se přestupku za 6 bodů. V takovém případě musí do 3 měsíců projít preventivním programem, jinak následně o řidičské oprávnění přijdou.
Novinka se týká nejen řidičů, kteří získají řidičák po 1. lednu 2024, ale všech, kdo od tohoto data spáchají závažný přestupek a zároveň drží řidičské oprávnění méně než dva roky. Opatření tak dopadne na všechny řidiče s prvním řidičským průkazem získaným od ledna 2022.
Od 1. ledna 2024 nemusíte mít při cestách po ČR u sebe řidičský průkaz, technický průkaz ani průkaz profesní způsobilosti řidiče, všechny doklady však musí být platné. Při silniční kontrole stačí, když policistům prokážete svoji totožnost. Ani k tomu už ale nepotřebujete žádné doklady, občanský průkaz můžete předložit v mobilní aplikaci eDoklady.
Mobilní aplikace eDoklady slouží jako elektronická občanka a funguje od 20. ledna 2024. Pro registraci do aplikace potřebujete identitu občana. Do ní se přihlásíte například pomocí datové schránky nebo bankovní identity.
Také zelenou kartu můžete vozit pouze elektronicky. Pojišťovna vám ji pošle v PDF do e-mailu, případně si ji stáhnete v aplikaci pojišťovny. Poté si ji uložíte do telefonu, tabletu nebo jiného zařízení, které máte na cestách u sebe. Není potřeba ji tisknout. Až vstoupí v platnost nový zákon o povinném ručení, nebude už potřeba vozit zelenou kartu vůbec – platnost pojištění si policie ověří v online evidenci. Povinnost předkládat zelenou kartu skončí osm měsíců po zveřejnění zákona ve sbírce, tedy pravděpodobně v srpnu nebo září 2024.
Dejte si ale pozor na to, že bez dokladů můžete jezdit jen po ČR. Při cestách do zahraničí musíte při silniční kontrole předložit řidičský průkaz, technický průkaz i zelenou kartu v papírové podobě.
Dokladů se dotkne i další změna, a to zrušení velkého technického průkazu. Při nové registraci vozidla bude vydáváno pouze osvědčení o registraci vozidla, známé jako malý technický průkaz. Zbytek informací bude i nadále dostupný v elektronické podobě – odebrání velkého technického průkazu se tak nemusíte obávat nebo si ho kopírovat.
Dobrou zprávou je, že s koncem technického průkazu si nemusíte dělat žádné starosti. Není nutné chodit na úřad nebo velký techničák odevzdávat, doklad vám bude odebrán pouze v případě změny např. při prodeji vozidla. Jinak zůstávají oba doklady platné a při návštěvě STK byste i nadále měli předkládat velký i malý technický průkaz.
A kde zjistíte podrobné údaje o vozidle, když nebudete mít velký technický průkaz v ruce?
K druhým dvěma jmenovaným metodám ani nepotřebujete elektronickou identitu. Navíc máte stále možnost požádat o výdej dat z registru silničních vozidel na úřadě.
V roce 2024 se rozšířily funkce Portálu dopravy, což umožňuje snadnější registraci vozidla. To ocení všichni, kdo kupují ojetý vůz. Prodávající může podat žádost o změnu vlastníka/provozovatele vozidla online a na úřad už se musí dostavit pouze kupující. To se vztahuje na přepis vozidla mezi dvěma fyzickými osobami.
I nové vozidlo půjde registrovat online – nově totiž můžete podat elektronickou žádost o zápis vozidla do Registru silničních vozidel. Další novinkou je, že k registraci nového ani ojetého vozu už nebudete potřebovat protokol o evidenční kontrole v papírové podobě, úředníci si ho sami dohledají v systému.
V rámci změn na Portálu dopravy bude možné elektronicky žádat také o třetí značku např. na nosič kol. Tím odpadne další návštěva úřadu.
Jakmile dojde k přepisu vozidla na nového majitele, měli byste okamžitě zrušit povinné ručení. Zároveň byste měli uzavřít povinné ručení na nový vůz, pokud si ho pořizujete. Sjednání povinného ručení je totiž jednou z podmínek pro registraci vozu. Ani kvůli nové pojistce už ale nemusíte opustit domov, povinné ručení si pohodlně srovnáte a sjednáte online s naší kalkulačkou.
V souladu s novou vyhláškou č. 386/2023 Sb. můžete od 1. ledna 2024 podél českých silnic narazit na nové značky.
Bezpečný odstup – 2 šipky značí doporučovaný rozestup 2 sekundy mezi vozidly.
Sdílené zóny – zastavěná oblast určená pro všechny účastníky provozu, chodci a cyklisté ji mohou užívat v celé šířce, max. rychlost vozidel je 20 km/h, tramvaj má přednost v jízdě.
Parkoviště P + D – parkoviště pro ty, kteří zde zaparkují a pokračují jako spolujezdci v jiném autě.
Servisní místo pro sanitaci hygienických zařízení obytných vozidel – místo pro vyprázdnění odpadních nádrží z karavanů a dalších obytných vozů.
Piktogram e-auta a e-koloběžky – značí nabíječky nebo parkování daných vozidel.
Nedostatečný průjezdný profil vozovky – upozorňuje na nedostatek místa pro průjezd vyšších vozidel například kvůli stromům.
Doposud museli řidiči navléknout výstražnou vestu, pokud nouzově zastavili mimo obec. Od nového roku platí povinnost obléknout vestu i při nouzovém zastavení v obci. To by mělo zvýšit bezpečnost, pokud z auta vystupujete kvůli nehodě nebo poruše.
V jakých situacích je nutné obléknout výstražnou vestu?
Při nouzovém zastavení na vozovce (v obci, mimo obec, na dálnici), pokud opouštíte vozidlo.
Při zabezpečení místa nehody – např. umístění výstražného trojúhelníku.
Při poskytování první pomoci při dopravní nehodě, ať už jste jejím účastníkem či nikoliv.
Podle zákona musí mít reflexní vestu pouze řidič, ale pro zajištění maximální bezpečnosti ve výše uvedených situacích by měli obléknout reflexní vestu všichni pasažéři.
Nový zákon o silničním provozu č. 271/2023 Sb. počítá s tím, že na vybraných úsecích dálnic smějí řidiči jet rychlostí až 150 km/h. Zvýšení maximální rychlosti na dálnici se dotkne pouze konkrétních úseků, zejména těch nově postavených nebo čerstvě modernizovaných. Další podmínkou je, aby v daném úseku bylo možné řídit dopravu pomocí telematických systémů. Ty upravují rychlostní limit v závislosti na počasí nebo dopravní situaci.
Ministr dopravy Martin Kupka řekl v rozhovoru pro Lidovky.cz, že 150 km/h by se mohlo jezdit například v následujících úsecích:
dálnice D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi,
dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří,
dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi,
dálnice D5 (po rekonstrukci) mezi Plzní a Rozvadovem.
Se začátkem roku 2024 ale k navýšení rychlosti na dálnici zatím nikde nedošlo. Podle informací z ministerstva dopravy budou první úseky se zvýšenou rychlostí pravděpodobně v provozu ke konci letošního roku.
Od března 2024 zdražuje roční dálniční známka na 2 300 Kč. A to není jediná změna v poplatcích za dálnice. V souladu se směrnicí EU se zavádí také jednodenní dálniční známka za 200 Kč a zároveň zlevňuje 10denní a 30denní známka.
Změna se dotkne také řidičů hybridních vozidel – už nebudou osvobozeni od dálničního poplatku, ale zaplatí 25 % ze standardní ceny. Naopak pro majitele elektromobilů se nic nemění, i nadále mohou využívat dálnice zdarma.
Platnost | Standardní cena | Eko cena | Hybrid cena |
---|---|---|---|
1 den | 200 Kč | fallback mark | 50 Kč |
10 dní | 270 Kč | 130 Kč | 60 Kč |
30 dní | 430 Kč | 210 Kč | 100 Kč |
365 dní | 2 300 Kč | 1 150 Kč | 570 Kč |
Dálniční známku zakoupíte online na webu edalnice.cz, případně vám s její koupí pomůže obsluha na čerpacích stanicích EuroOil nebo na poště. Dálniční známku pořídíte také v samoobslužném kiosku u hraničních přechodů.
Přečtěte si informace o cenách dálničních známek v zemích mimo ČR:
Schválením prošel nový zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, který stanovuje hned několik novinek pro povinné ručení. Původně se počítalo s tím, že zákon vstoupí v platnost 23.12.2023, ale ve schvalovacím procesu došlo ke zpoždění. Zákon bude účinný od začátku druhého kalendářního měsíce po zveřejnění ve Sbírce zákonů – pravděpodobně od března nebo dubna 2024.
Jednou z hlavních změn, kterou nový zákon zavede, je zvýšení minimálních limitů pojistného plnění v případě újmy na zdraví nebo majetkové škody. Nově si řidiči musí sjednat povinné ručení minimálně na 50/50 mil. Kč, doposud stačilo pouze 35/35 mil. Kč.
Jak postupovat, pokud máte ještě starší smlouvu s limitem 35/35 mil. Kč? K navýšení limitu na 50/50 mil. Kč dojde automaticky. Pouze v případě, že by se vám v důsledku změny limitů navýšilo pojistné, bude vás kontaktovat vaše pojišťovna dopisem nebo e-mailem. Nicméně rozdíl v pojistném by neměl činit více než pár stovek.
Další změnou v zákoně je zavedení povinného ručení pro vozidla, jejichž maximální konstrukční rychlost překračuje 25 km/h (případně 14 km/h, pokud je jejich hmotnost vyšší než 25 kg).
Povinné ručení si tak budou muset sjednat majitelé některých elektrokoloběžek, segwayů, sněžných skútrů nebo golfových vozíků. Výjimku mají elektrokola, u nichž se za hlavní zdroj pohonu považuje šlapání. Povinné ručení si nemusí sjednávat ani majitelé zahradních traktůrků, tedy za předpokladu, že se s nimi budou pohybovat pouze na vlastní zahradě. Jakmile s traktůrkem vyjedou na veřejnou komunikaci – například pro dříví do lesa – už si musí pojištění platit.
Povinné ručení na elektrokoloběžku nebo jiné vozítko si sjednáte u většiny pojišťoven, jakmile vstoupí zákon v platnost. Podle vyjádření pojišťoven by mělo stát podobně jako povinné ručení na malou motorku do 50 cm3, tedy několik stovek ročně.
Na řidiče v Praze čekají v roce 2024 nejspíš další změny, a to zpoplatnění vjezdu na část Malé Strany a Smetanovo nábřeží. O něm jedná dopravní výbor pražského zastupitelstva. Uvažuje se o tom, že za vjezd do ulic Smetanovo nábřeží, Křižovnická a Karmelitská by řidiči zaplatili 200 Kč, místní rezidenti by byli od poplatku osvobozeni. Poplatek by měl odradit řidiče od průjezdu nábřežím, kde se jezdí z velké části po kolejích, a tím urychlit tramvajovou dopravu.
Podrobnosti vyhlášky se zatím projednávají. Jak říká náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib v rozhovoru pro idnes.cz, pokud by šlo vše podle harmonogramu a koalice se na návrhu shodla, budou se poplatky hradit od 1. října 2024. Poplatek by se platil v mobilní aplikaci a jeho uhrazení by u vjezdu do daných ulic kontroloval kamerový systém podle SPZ.
V prosinci 2024 skončí také výhoda pro majitele elektromobilů v Praze. Ti dosud parkovali zdarma ve všech zónách placeného stání. Od roku 2025 by měli mít bezplatné parkování pouze na místech u nabíjecích stanic, a to v době, kdy nabíjí. Jinak budou platit jako ostatní řidiči. Magistrát tuto změnu odůvodňuje nárůstem množství elektromobilů, které zabírají místa rezidentům. Finální podoba změn ale zatím nebyla schválena.